Full fart i potatislanden utanför Kalix

Under några intensiva septemberdagar har liv och rörelse präglat potatislanden nära Kalix. Elever i årskurs 4 och 5 har fått följa hela processen från att sätta potatis till att dra upp och plocka skörden.

Det är en solig dag i potatislanden när fyra klasser från tre skolor gräver, drar blast och sorterar potatis med stor entusiasm. Sammanlagt cirka 80 elever och deras lärare har fått möjligheten att lära sig om potatisens resa från jord till bord – en resa som började med att de själva planterade potatisarna i juni.

– Oj, vad mycket potatis det blir från bara ett frö! utbrister en elev glatt.

– Kolla vilka stora potatisar vi har hittat! säger en annan, med ögon stora av förvåning.

Barnens nyfikenhet och glädje är påtaglig när de gräver fram de knöliga skatterna. En del av potatisarna får följa med eleverna hem i egna påsar, medan resten går till skolköken och används i hemkunskapslektionerna.

Flera lådor med nyskördade potatisar

Projektet har också innefattat förberedelser med två lokala lantbrukare, Gunnar Jonsson från Luleå tekniska universitet och Elisabeth Öberg, trädgårdsrådgivare på Länsstyrelsen, som besökte klasserna redan i våras för att berätta om potatisens biologi och odling.

Food Education for the Future syftar till att ge lärare bättre kunskap och skolor bättre möjligheter att undervisa om hållbar matproduktion. Det gör man genom att skapa chanser för skolor att besöka och samarbeta med lokala matproducenter, som lantbrukare, fiskare, trädgårdsodlare eller renskötare. Detta ger eleverna praktisk insikt i hur mat produceras lokalt och främjar en djupare förståelse för hållbarhet.

Logotyp Interreg Aurora. EU-flagga. Interreg Aurora Co founded by the European union. Food education for the future.
Logotyp Utveckla Norrbotten, Region Norrbotten
en grupp åhörare sitter kring små bord i föreläsningssal

Nordisk skolträdgårdskurs för lärare

Nordisk skolträdgårdskurs för lärare ”Skolehagen som læringsarena” I år har Nord universitet hållit en kurs om skolträdgård för lärare i Sverige, Finland och Norge. Fortbildningen med namn Skolehagen som læringsarena riktade sig främst till yrkesverksamma lärare i grundskolan. I kursen tränas lärarnas odlingsfärdigheter, matlagningsfärdigheter och pedagogiska färdigheter på olika sätt,

Läs mer »
Barn som odlar och blir intervjuade

Podcasten Rotad snackar odling med barn

Podcasten Rotad snackar odling med barn Poddavsnittet från den 4 september 2025 handlar om att odla med barn. Podcasten Rotad, en trädgårdspodd med rötterna i den åländska jorden, tog kontakt för att tala om odling med barn. Anna Karlsson och Sara Tobiasson som driver podden var intresserade av att höra

Läs mer »
Bild från båtens för och över horisonten, visar ett grått hav

Så odlas fisken du äter

Så odlas fisken du äter Vi besöker en fiskodling i Kaskö – så odlas fisken du äter Följ med oss till Kaskö, där vi besöker en riktig fiskodling! Vi tar reda på hur det är att jobba med fiskodling, följer fiskens resa från yngel till tallrik, och lär oss mer

Läs mer »
grupp av odlare samlade runt en pallkrage

Odlar gemenskap kring skolträdgårdarna

Odlar gemenskap kring skolträdgårdarna Hur kan vi odla gemenskapen kring skolträdgårdarna? Lärare sammanfattar erfarenheter på friluftsmuséet Stundars  Det finns ett stort värde i att samarbeta med andra lärare i skolutvecklingsfrågor. Ofta behövs inte någon extern kursledare. Lärare har redan mycket kunskap och kompetens, men ont om tid för reflektion och

Läs mer »
Ett sjömärke

Filea och byxa abborre

Filea och byxa abborre Hur filear man en abborre? Den frågan besvarades när Österbottens fiskarförbund fick en demonstration av fiskaren Tom Blom. Fiskaren Tom har befunnit sig på sjön sedan barnsben och är extpert på att hantera fisk. I klippet ger han tips och en deomstration på hur man filear

Läs mer »
Porträtt av tre personer.

Skolträdgårdar som examensarbete

Skolträdgårdar som examensarbete Läsåret börjar lida mot sitt slut och med det slutför några studerande vid Åbo Akademi sina examensarbeten kopplade till projektet. Anna-Stina Strand, Tobias Ahlbäck och Petra Mendelin har alla forskat i skolträdgården och dess betydelse ur olika perspektiv, men hur hamnade de på den banan egentligen? –

Läs mer »