Marknad och försäljning

Här hittar du som företagare nätverk, tips och kunskaper du kan behöva för att sälja och marknadsföra din norrbottniska mat!

Smak av norr - obemannad gårdsbutik med lokal mat!

Nya säljkanaler som obemannade butiker kommer stort runt om i landet, och med pilotprojektet “Obemannad gårdsbutik” – en butik med enbart närproducerade livsmedel, vill Projekt Gröna Näringar undersöka om den här typen av plattform kan bidra till att öka tillgängligheten på närproducerat, prova hur tekniken fungerar och samtidigt utvärdera konsumenternas intresse för att handla utan personal på plats.

Förpackningar med torkade hjortron och lingon från Luleå Konfektyr

Mer närproducerad mat i butik och på restaurang

Genom att skapa plattformar för livsmedelsproducenter och inköpare på restaurang och i butik att kunna träffas, bygga nätverk (digitalt eller fysiskt) och utveckla samarbeten skall andelen norrbottnisk mat öka i butiker och på restauranger. Fokus kommer även ligga på att öka kompetensen/insikten bland deltagarna om att det inte behöver vara svårt att handla närproducerat. Kontaktytorna kortar livsmedelskedjan, skapar en ökad tillgänglighet av närproducerad mat och ger restaurangerna och inköparna direktkontakt med livsmedelsproducenter. 

Visit Sweden satsar på måltidsturism

Arbetar du med mat och dryck? Vill du locka fler internationella gäster? Här hittar du massor av information och inspiration om vad måltidsturisten vill uppleva under sitt besök i Sverige. Kunskapsbanken Måltid är en digital plattform skapad för att du som företagare, helt kostnadsfritt, ska få möjlighet att packa din kappsäck med massor av insikter och verktyg relaterat till internationell måltidsturism. Ta del av målgruppsanalyser, trendrapporter, inspirationsfilmer, webbinarier, artiklar, kurser och presentationer. Kanske får du nya idéer till spetsig marknadsföring och produktutveckling

Try Swedish – Exportprogrammet som hjälper dig att öka din affär utanför Sveriges gränser

Try Swedish är det internationella koncept som Business Sweden använder för att marknadsföra den svenska livsmedelsindustrin utomlands, i syfte att skapa uppmärksamhet kring svenska produkter på nya potentiella marknader och locka internationella inköpare. Business Sweden har kontor i över 40 länder och på 10 av dessa finns det personer som arbetar aktivt med att hjälpa svenska livsmedelsföretag att öka sin globala försäljning på olika vis.

Matkommunikation som förändrar Sápmi

Matkommunikation som förändrar Sápmi är namnet på ett material som Slow Food Sápmi har tagit fram om matkommunikation i syfte att stötta dem som arbetar med samisk mat. Vi ger dig fyra manualer med text, bild och videos om kommunikation som en väg mot affärsmålen. De är indelade i teman, innehåller fördjupningsdokument och förklarande filmer.

Victoria Harnesk med en skärbräda med renkött

Den här webbplatsen använder kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. En del av dessa kakor är tredjepartskakor. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Läs mer om kakor och hur du kan stänga av dem.