Marknad och försäljning

Här hittar du som företagare nätverk, tips och kunskaper du kan behöva för att sälja och marknadsföra din norrbottniska mat!

Visit Sweden satsar på måltidsturism

Arbetar du med mat och dryck? Vill du locka fler internationella gäster? Här hittar du massor av information och inspiration om vad måltidsturisten vill uppleva under sitt besök i Sverige. Kunskapsbanken Måltid är en digital plattform skapad för att du som företagare, helt kostnadsfritt, ska få möjlighet att packa din kappsäck med massor av insikter och verktyg relaterat till internationell måltidsturism. Ta del av målgruppsanalyser, trendrapporter, inspirationsfilmer, webbinarier, artiklar, kurser och presentationer. Kanske får du nya idéer till spetsig marknadsföring och produktutveckling

Ett dukat bord i skogen
Mobiltelefon med Try Swedish logga

Try Swedish – Exportprogrammet som hjälper dig att öka din affär utanför Sveriges gränser

Try Swedish är det internationella koncept som Business Sweden använder för att marknadsföra den svenska livsmedelsindustrin utomlands, i syfte att skapa uppmärksamhet kring svenska produkter på nya potentiella marknader och locka internationella inköpare. Business Sweden har kontor i över 40 länder och på 10 av dessa finns det personer som arbetar aktivt med att hjälpa svenska livsmedelsföretag att öka sin globala försäljning på olika vis.

Regionala marknadsplatser för lokal mat

Lokal mat på bord

Noah lokal mat

Noah är en digital marknadsplats där konsumenter kan köpa sin mat direkt av producenten. Med hjälp av en mobilapp gör vi det enkelt att hitta och köpa närproducerad mat. Producenten får behålla en större del av värdet på sina produkter samtidigt som de når en större marknad och får ett helt automatiserat flöde med produktutbud online, betalning och bokföring. Att vi dessutom hjälper till att skapa en bättre miljö och stöttar Sverige mot målet att bli mindre beroende av utländska matproducenter gör oss extra glada.

Serveringspersonal visar mat på tallrikar

Mer närproducerad mat i butik och på restaurang

Genom att skapa plattformar för livsmedelsproducenter och inköpare på restaurang och i butik att kunna träffas, bygga nätverk (digitalt eller fysiskt) och utveckla samarbeten skall andelen norrbottnisk mat öka i butiker och på restauranger. Fokus kommer även ligga på att öka kompetensen/insikten bland deltagarna om att det inte behöver vara svårt att handla närproducerat. Kontaktytorna kortar livsmedelskedjan, skapar en ökad tillgänglighet av närproducerad mat och ger restaurangerna och inköparna direktkontakt med livsmedelsproducenter.

Butiksbiträde i butiken Nära matboden

Nära Mat Boden

Våren 2020 bildades Nära Mat Boden Ekonomiska förening och vårt första projekt var att öppna en Saluhall i centrala Boden. Saluhallen en plats för både kunder och producenter att mötas på.

odlare säljer grönsaker

Bondens Egen Marknad

Bondens Egen Marknad är ett välkänt varumärke under vilket små livsmedelsproducenter, bönder och odlare under många år framgångsrikt själva sålt sina egna varor. Bondens egen marknad anordnas på lördagar kl. 10-15 i augusti och september. Du hittar oss på Storgatan mellan Strand och Smedjan. Vi vill gärna ha fler duktiga och engagerade producenter till vår marknad!

Potatis

REKO-ringar i Norrbotten

Norrbottens län har 6 stycken REKO-ringar. Dessa administreras genom Facebooksidor där producenten tar själv tar ansvar för annonsering och försäljning.

Den här webbplatsen använder kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. En del av dessa kakor är tredjepartskakor. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Läs mer om kakor och hur du kan stänga av dem.