Start / Projektbank / Mer Nära Mat 1 & 2
Projektledare: Håkan Stenmark, LRF Norrbotten
Projektägare: LRF Norrbotten
Finansiering: Landsbygdsprogrammet, LRF, Region Norrbotten och Sparbanken Nord
Samverkanspartners: Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten, Swedish Lapland, Student consulting, Norrbottens handelskammare, Lantbrukarnas riksförbund
Startdatum: 2016-12-29
Slutdatum: 2019-12-31
Som en del av det ansvar LRF Norrbotten åtagit sig inom Norrbottens Livsmedelsstrategi Nära Mat ska följande aktiviteter genomföras.
Enkätundersökning: En undersökning av restauranger och krögares inställning till lokal mat.
Mötesplatser: För att ge möjlighet till samarbeten och affärer mellan lokala entreprenörer.
Workshops: För att göra våra lokala entreprenörer mer konkurrenskraftig.
Smak- och Kvalitetstester: För att göra producenter och krögare uppmärksamma på skillnaden mellan kvalitet och kvalitet, samt öka värdet på produkterna genom professionella bedömningar.
Matevent: Introducera tävling Årets Hållbara Julbord för att uppmärksamma de restauranger som tänker hållbart.
Besök hos producenter och förädlingsföretag: Restauranger och turismentreprenörer bjuds in för att göra besök på lokala gårdar och mathantverkare, detta för att öka förståelse för norrbottniska råvaror och dess mervärden.
Som en del av det ansvar LRF Norrbotten åtagit sig inom Norrbottens Livsmedelsstrategi Nära Mat ska följande aktiviteter genomföras.
Bonde i Butik: För att minska glappet mellan producenter och konsumenter.
Gårdsbutikens dag: För att uppmärksamma konsumenter på vad som finns i närheten
Kunskap om Hållbar mat: I samarbete med Studieförbundet vuxenskola anordna konsument och seminarieaktiviteter för att öka kunskapen om hållbar mat
Visningsresor till gårdar och producenter: Butikspersonal med fokus på chark och ost bjuds in för att göra besök på lokala gårdar och mathantverkare, detta för att öka förståelse för norrbottniska råvaror och dess mervärden.
Publikaktiviteter: Exempelvis Betessläpp eller att vara delaktig i lokala marknader.
Konsumentundersökning: En undersökning av konsumenters köpbeteende gällande lokal mat.
Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. En del av dessa kakor är tredjepartskakor. Genom att använda vår webbplats accepterar du att kakor används. Läs mer om kakor och hur du kan stänga av dem.