Nu lanseras projektet Norrbottniska smakvägar, ett samarbete mellan Norrbottens livsmedelsstrategi: Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board. Målet är att göra det enklare för besökare att upptäcka Norrbottens lokala matproducenter, gårdsbutiker och restauranger.
Projektet ska lyfta fram regionens måltidsupplevelser genom digitala guider, resrutter och tryckta broschyrer. Satsningen syftar också till att stärka företagens synlighet och digitala närvaro.
– Det här är ett efterlängtat projekt, att koppla ihop lokal matproduktion och matkultur med besöksnäringen. Både invånare och besökare vill förstå var maten kommer ifrån och hur den produceras, men idag är det svårt att hitta våra lokala matupplevelser. Det vill vi ändra på, säger Malin Naess, samordnare för Nära Mat.
Intresset för lokala mat- och dryckesupplevelser växer och att Norrbotten har mycket att erbjuda.
– Matkulturen i Norrbotten är unik och präglas av regionens geografi, klimat och historia. Vi har en mångfald av råvaror av hög kvalitet, från fjäll till hav. Råvarorna är rena, har högt gastronomiskt värde och produktionen har generellt låg miljöbelastning, säger Malin Naess.
– Vi vet att lokala råvaror och lokala matupplevelser ökar i betydelse när resenärer väljer sina resmål och därför är det viktigt för Norrbottens sammanlagda attraktionskraft att göra det enkelt för länets besökare att hitta rätt, säger Linda Norén, Swedish Lapland Visitors Board.
Samarbetet mellan Nära Mat, Swedish Lapland Visitors Board, lokala företag och kommuner syftar till att bygga projektet på regionala styrkor och främja långsiktig hållbarhet.
På naramat.nu använder vi kakor för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt.